Jag har nog så länge jag kan minnas brunnit för hospitality eller värdskap.
Minns när jag sökte mitt första extrajobb som diskare på ett hotell i Flen.
På väg in i entrén stannar jag för att hålla upp dörren för några gäster som är påväg ut.
Böjer mig ner för att plocka upp skräpet som hamnat på den röda mattan, rättar till fotöljen som står lite snett vid ett av borden.
Sen går jag fram till receptionen och frågar efter personen som jag ska träffa.
Såklart lite nervös och spänd, första intervjun någonsin och här står jag i entrén till det som jag där och då visste skulle bli min väg mot min dröm.
Det kommer ett äldre par in från entrén och frågar mig.
-Jobbar du här?
-Nej, inte än, svarar jag, men jag ska börja jobba här.
-Vet du möjligtvis var toaletten finns?
Jag tittar mig snabbt runt i foajen och hittar en WC skylt lite undangömd.
-Den här vägen, går fram och öppnar dörren till WCn och damen går in.
I samma sekund kommer personen jag ska träffa fram och hör vad jag sagt.
-Jaså, du har redan börjat jobba här?
-Japp, svarar jag, var byter jag om?
Vi båda skrattar lite och sätter oss ner och börjar prata.
Nervositeten släppte och jag kände mig trygg.
Fick dock lite skrämselhicka när hon frågar om jag har erfarenhet från branschen.
-Absolut, jag brukar hjälpa till att diska hemma 🙈
-Jag menar från någon restaurang, svarar hon.
-Nej, men jag lär mig snabbt, och jag har serverat på flera större fester. (vilket var helt osant, på din höjd plockade jag undan min egen tallrik efter middagen)
Men vad bra Andréas, kan du komma in och provjobba i helgen?
Så började min karriär och min resa inom branschen.
Vad som gjorde att jag fick jobbet fick jag veta i efterhand var dom små sakerna jag gjorde, att jag höll upp dörren, att jag rättade till fotöljen, plockade upp skräpet och pratade serviceinriktat med det äldre paret.
Vi kan alla lära oss att servera, bära tallrikar, diska, bädda en säng. Att jobba med service är något alla kan lära sig men värdskap och hospitality sitter i ryggraden och själen.
När vi besöker ett hotell eller restaurang förväntar vi oss bra service, det är en hygienfaktor.
Det som gör skillnad är vårt värdskap och hospitality, det skiljer agnarna från vetet.
Det är skillnaden mellan standard och det lilla extra, det är skillnaden mellan ok och wow!!