Webbdesign & Strategi


 

  1. Webbhotell

    Ett webbhotell är platsen du hyr för att lägga din hemsida på. När du hyr plats på ett webbhotell kan du också köpa till de domännamn du vill använda, i mitt fall adsteam.se och adsteam.nu. Ett bra webbhotell har enkel, snabb och trevlig support men framförallt – ett bra verktyg för att installera din hemsida så att du snabbt kan komma igång.

  2. Installera WordPress och välj eller bygg mall

    Det finns en mängd olika gratismallar i wordpress och många är riktigt bra. Det svåra ligger i att veta vilka som är bra och vilka som passar dig. Det kan vara svårt om du inte riktigt vet vad du behöver och det är svårt att till fullo veta vilka funktioner du hade behövt innan du provat en mall och börjat bygga och sett vilka begränsningar den har. Kanske behöver du prova ett par stycken innan du hittar rätt.

  3. Design och textförfattande

    När du designar din sida är det en fördel om du har en grafisk profil att hålla dig till. Det innebär att du har utvalda färger (som återkommer i t.ex. logga och annat grafiskt material) och typsnitt som du håller dig till. När du författar texter för hemsidan finns det en mängd olika anvisningar att gå efter, det ska vara lättläst, säljande på ett inte alltför uppenbart sätt och det ska vara sökordsoptimerat så att just din sida kommer upp när någon söker efter det du säljer i en sökmotor (t.ex. Google). Det stämmer men det är bra med balans och beror på målgrupp och syfte.

  4. Installera spamfilter

    För att slippa ett överflöd av spam-kommentarer behöver du installera ett tillägg för som hjälper dig att rensa bort spam.

  5. Installera SEO – sökordsoptimeringstillägg

    För att målgruppen ska hitta sidan vid sökningar i sökmotorer t.ex. Google är det bra om du har arbetat igenom sidan och installerat tillägg för SEO, sökordsoptimering. Det här arbetet kräver lika mycket koll på digitala verktyg som på social interaktion. Att hitta rätt sökord handlar mycket om att känna sin målgrupp och dess beteende, socialpsykologi (vilket är varför jag tycker att det här är den absolut roligaste delen). Här hjälper det att hänga i sociala medier och studera hur målgruppen interagerar. Du kan sedan använda olika verktyg såsom Google Trends för att se vilka sökord relaterade till olika ämnen som är på uppgång. 

  6. Installera Google Analytics.

    Nu är det dags att installera ett tillägg för analys och här rekommenderar jag google analytics som kan ge i princip hur mycket information som helst. Det här är kopplat till förra punkten och målgruppens beteende. Google Analytics ger dig en stor mängd information om hur de besökare som kommit till din sida beter sig. Var kommer de ifrån? Vilka sökord fick dem att hamna hos dig? Hur många är de? osv. 

  7. Automatisk ping.

    Om du vill öka trafiken till din sida ytterligare är tillbakalänkningar eller automatisk ping ett bra sätt. Det innebär kort att du länkar till en sida som sedan automatiskt länkar till dig. Det kan t.ex. vara en webbshop eller en tidning. Detta fungerar särskilt bra för dig som bloggar och vill öka trafiken till din blogg. Du behöver lägga in länkar i CMS:et på din sida för automatisk ping. Twingly är ett exempel.