Innovativa möten med nya verktyg


Idag upptäckte jag ett nytt spännande verktyg som inte bara kan användas i undervisning, privat på större tillställningar utan också på möten. Att få information att landa, dvs. att få människor att faktiskt ta in och lära sig är inte helt lätt. PPT-presentationer med punktlistor och längre texter är ingen höjdare och att lämna ut buntar av papper fungerar inte heller särskilt bra.

Jag var på två föräldramöten i rad för ett tag sedan då två av mina barn går i klasserna bredvid varandra. I det första klassrummet höll läraren en livlig presentation med mycket inlevelse, bilder och berättelser. Jag fick ett fantastiskt fönster in i min sons skoldag. En rejäl kontrast till klassrummet bredvid där läraren delade ut en bunt med stenciler och undrade om vi föräldrar hade några frågor. Jag har inte läst dem än idag och även om jag skulle ha gjort det hade jag förmodligen ändå inte förstått hur de arbetar.

Nya innovativa sätt att förmedla och lära ut behövs. I mitt arbete med skolor kommer jag i kontakt med många nya verktyg för undervisning som ofta går att tillämpa för fler målgrupper. Ett sådant är Kahoot som är ett verktyg för att skapa frågesporter som deltagarna sedan tävlar i genom att använda sin egen surfplatta/telefon/dator. Du skapar dina egna frågor vilket innebär att du har möjligheten att göra något roligt av det du vill förmedla. Och det är högst troligt att det som är roligt också fastnar på ett bättre sätt.

Relevanta böcker: Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen 
Webben i undervisningen : digitala verktyg och sociala medier för lärande

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *