Enkel och lättsmält information


För ett tag sedan var jag i Sthlm och lyssnade till en föreläsning om kompetensförsörjning. Föreläsaren visade en bild av organisationer då och nu som väldigt bra illustrerade hur det ser ut idag dvs. den röra det är att försöka skapa ett vettigt organisationsschema eller en bild över olika processer i en organisation. Jag känner ofta att jag vill ha ner information enkelt och att de verktyg som finns inte alltid räcker till. Som presentationsprogram, där saknar jag något, en blandning mellan Photoshop och Power Point. Prezi har möjligheter men räcker ändå inte alltid till. Det är frustrerande att veta vad man vill ha fram och sakna verktygen att skapa det.

Jag behöver ofta nå ut med komplex information till en bred målgrupp där majoriteten inte är insatta i processerna, det är en utmaning att få ner all information till enkla bilder som kan tas emot av många och snabbt. För vi kräver snabbt idag. Vi är överfyllda med information vilket kräver att vi måste prioritera hårt när vi vill nå ut med information.

Vi kan inte skriva en hel A4 och anta att informationen landat hos mottagaren så snart vi skickat ut det för människor orkar inte med långa texter idag. Det innebär att vi behöver banta ner informationen rejält och göra den enklare, gärna med bilder och ljud. Film är så klart ännu bättre, korta filmer på bara någon minut om möjligt. Den här informationsmättnaden ställer krav på förmågan att ta fram det intressanta och att illustrera även det komplexa i en enkel figur eller bild och det ställer i sin tur krav på nya verktyg.

Utmaningen att göra komplicerad information enkel är lyckligtvis något av det roligaste jag vet, så det finns fördelar. En annan fördel är naturligtvis att det hela tiden skapas nya verktyg vartefter efterfrågan ökar och att många av dem dessutom är gratis och lätt tillgängliga bara ett klick bort. En annan fördel är att nätverken och Internet ger oss möjlighet att ta del av en massa information som någon annan redan har gjort enkel och som vi kan återanvända. Varför uppfinna hjulet igen?

Relevanta böcker: Bli digitalt smart – Sociala medier för företag

Marknadsföring och kommunikation i sociala medier

Marknadsföring och kommunikation i sociala medier

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *