Att förstå sociala medier


Att förstå sociala medier handlar om att förstå hur de sociala medierna fungerar – hur det hänger ihop med hashtags, länkningar och allt annat i den digitala världen – men minst lika mycket om att förstå hur människor fungerar. Genom att förstå de båda delarna kan du strategiskt använda det till din fördel och slippa betala dyr annonsering.

Stora företag har ofta verktyg för social mediebevakning och människor anställda som arbetar fokuserat bara med sociala medier. Små företag har idag till stor del samma möjligheter men då krävs kunskap och intresse. Det handlar inte nödvändigtvis om att publicera så mycket som möjligt och att nå så många som möjligt utan om att nå rätt personer genom minsta möjliga ansträngning (för tiden behöver du  som företagare till mycket annat).

Det är svårt att ge generella tips om hur du bäst når ut och kommunicerar i sociala medier. Om du säljer utbildningar online har du helt andra behov än om du erbjuder snickeritjänster i närområdet. Olika målgrupper på olika platser kräver hela olika tillvägagångssätt. Det är det som gör det både svårt och roligt. Du kan i stort sett aldrig kopiera någon annans tillvägagångssätt rakt av. Om ett företag nått miljoner genom en spridningskampanj handlade det sannolikt om att innehållet var unikt (skapade buzz) och när det är gjort behövs nya sätt med nytt innehåll. Innovation och kreativitet är A och O.